Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium


Főoldal - Zalaegerszegi Zenebarátok Klubja - Zeneklub online - 2021/22. Gradus ad Parnassum - 4. sorozat

Zeneklub - online

 

Gradus ad Parnassum
4. sorozat: Közepesen csípős, nehezen emészthető - 2. hét

"Kissé fűszeresebb darabok, kalandvágyó fülek számára." (Klassz-IQs)

Rahmanyinov: Szimfonikus táncok (38’)
1. Dél, 2. Szürkület, 3. Éjfél
A művet a zeneszerző nosztalgiája ihlette hazája iránt (komponálásakor Rahmanyinov már Amerikában élt). Kifejezi az egész életén át tartó rajongását is az egyházi énekek iránt. A három hangból álló nyitó motívum csendes bevezetését erős staccato akkordokkal megerősítve ismétli meg. A művet energikus, ritmikus szakaszok övezik. Figyelemre méltó az altszaxofon szólóhangszerként történő felhasználása. A kompozíció számos utalást tartalmaz Rahmanyinov korábbi műveire, és egész zeneszerzői pályafutásának összegezését képviseli.
Az első tánc az első szimfóniára utal, bár dúr hangnemben felidézve. A kísérteties második tánc joggal viseli a Szürkület címet. Az utolsó tánc egyfajta harc a halált ábrázoló Dies Irae téma és a feltámadást képviselő motívum között, amely a zeneszerző All-night Vigil művének kilencedik tételéből származik. Végül a feltámadás téma győzedelmeskedik.
Balettváltozat: https://youtu.be/_wH7ygMhDrg
Balettváltozat, részlet: https://youtu.be/gREJlNlEhRU

(Az en.wikipedia.org alapján)

Ernest Bloch (1880-1959): Concerto grosso No. 1. (22')
1. Prelude, 2. Dirge (gyászdal), 3. Pastorale and Rustic Dances, 4. Fugue
Az egyik legnagyobb svájci zeneszerző első versenyműve saját diákjainak készült a Cleveland Institute of Music-on, amiért panaszkodtak a tonalitás hiányaira az évszázad zenéjében. A vonószenekarra és zongorára írt kompozíciót Bloch egyik legjobban sikerült művének tartják. A két szélső tétel merész, kemény ritmusai jól kiegészítik a belső tételek lágyabb hangzásvilágát. A művet mindjárt egy sor kemény akkord nyitja, melyek az első tétel alapját képezik. A rövid alakok fokozatosan magasabb vagy alacsonyabb hangmagasságokon ismétlődnek. A nyitás heves energiája a lírai és elégikus Dirge tételnek adja át a helyét. Ennek közepén hangzik fel a kompozíció egyik legköltőibb mozzanata, a vonósokon és zongorán megszólaló epizód. A harmadik tétel elején hallható derűs pasztorál rusztikus táncok sorozatává gyorsul. A versenyművet egy lendületes és lenyűgöző fúga zárja, amely bemutatja, milyen hatékonyan lehet egyesíteni a klasszikus formát a modern zene nyelvezetével.

(A www.naxos.com alapján)

 


www.zmgzeg.edu.hu
Látogatók 2020. jan. 1. óta
(Pageviews: a megnyitott oldalak száma)
Flag Counter