Főoldal - Zalaegerszegi
Zenebarátok Klubja - Zeneklub
online - 2021/22. Gradus ad Parnassum
- 1. sorozat
Zeneklub - online
Gradus ad Parnassum
1. sorozat: A régi nagy kedvencek - 1. hét
"Ezen a listán azok a hihetetlenül gyönyörű
darabok szerepelnek, melyeket valószínűleg mindenki felismer."
(Klassz-IQs)
Bach: 4.
Brandenburgi verseny (16’)
Johann Sebastian Bach a brandenburgi őrgróf kérésére komponálta
a hat versenyművet, melyet ma Brandenburgi versenyek címmel
tartunk számon. A 4. concertóban a szólócsoportot hegedű és
két fuvola képviseli, a kíséret continuóval ellátott vonósegyüttes.
A megnyitó tétel üde, valóságos pasztorál. Figyelemre méltó
a szólóhangszerekkel szemben támasztott virtuóz követelmény.
A lassú tétel egy gyászmenet kísérőzenéjéhez hasonlít. A
zárótétel nagyszabású fúga, mind zenei szerkesztésében,
mind pedig a hangszeres virtuozitást tekintve kimagasló értékű
alkotás.
Kedvenc előadómmal (Maurice Steger) furulyán: https://youtu.be/MAFJXPWjKJ0
Grieg: a-moll
zongoraverseny (29’)
Az első tétel virtuóz zongorakadenciával indul. A témák
arculata, zenekaron való bemutatása Grieg egyéni kifejezésmódját
jelzi. A nagyszabású, romantikus zongorastílus a tételt
befejező nagy szólóban nyilvánul meg. A második tételben először
a zenekar viszi a dallamot, a zongora szerepe a körülírásra,
futamokra, trillákra és egyéb ékesítésekre korlátozódik.
A befejezés előtt azonban a szólóhangszer átveszi a vezetést,
és a tétel bensőséges fő dallamát jellegzetesen romantikus
hangzatokkal szólaltatja meg. Közvetlen átmenettel harsan fel
a harmadik tétel fafúvós szignálja, amely élénk lendületű,
ugrós tánchoz adja meg a jelt. Ez a mozgalmas tánc szélesívű
dallam-apoteózishoz vezet, amelynek hálás zongorahangzási
effektusait a szólóhangszer mutatósan aknázza ki.
Ravel: Bolero (15’)
Ravel egyetlen témán keresztül mutatja be harmóniai és
hangszerelési bravúrját. Valójában Ida Rubinstein, világhírű
táncosnő kérésére írta a darabot. A zeneszerző saját
szavai szerint: "Modern tánctétel, teljesen azonos
dallammal, harmóniával és ritmussal, ez utóbbit a dob szüntelenül
jelzi. A változatosság egyetlen eleme a zenekari crescendo
alkalmazása."
(Pándi Marianne: Hangversenykalauz alapján)
|