Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium


Főoldal - Zalaegerszegi Zenebarátok Klubja - Zeneklub online - 2019. okt.

Zeneklub - online

 

A szólótól a duodecettig
Szóló és duodecett


Ebben az évadban olyan zeneművekkel ismerkedünk meg, melyeket 13 hangszer ad elő. Na nem egyszerre, hanem összesen. Ha az egyik művet például szólóhangszerre komponálták, akkor olyannal állítjuk párba, amely 12 hangszerre készült. A duók mellé 11 hangszeres, a triók mellé 10 hangszeres művek kerülnek és így tovább. Remélem, senki nem szenved triszkaidekafóbiában, azaz nem fél a 13-as számtól. Sőt, inkább kellemesen fog szórakozni az online koncerteken.

A BMW müncheni irodaházának 13. szintjén nincsenek irodák, csak egy kék rés

Kezdjük az egyetlen hangszerre, azaz szólóra írt művekkel, illetve 12 hangszerrel. Ez utóbbiakat duodecettnek hívják a duodecim (12) latin szó alapján. A klasszikus zeneszerzők nem jelölték meg így a kompozícióikat. Az elnevezés inkább a 20. században terjedt el, bár akkor is csak eléggé korlátozott mértékben. A solo pedig olaszul egyetlent, egyedülit jelent.

Rimszkij-Korszakov/Cziffra György: A dongó
Minden bizonnyal a zongora és az orgona szerepel legtöbbször önmagában a koncerttermekben. Ezért ezeket a hangszereket ki is akartam hagyni a műsorból. De mégsem tehetem meg, hogy ne idézzem kedvenc zongoraművésznőm, Yuja (Judzsa) Wang egy boszorkányos felvételét, amely 2008-ban, 21 éves korában készült. A dongó eredetileg Rimszkij-Korszakov: Mese Szaltán cárról című operájában szólal meg. A száműzött cárevicset egy elvarázsolt hercegnő dongóvá változtatja, így szökik meg a szigetről, és tér vissza hazájába. A zenekari intermezzót többek között Cziffra György írta át zongorára.
Felvétel: Yuja Wang, Verbier Church, Verbier, Svájc, 2008

Debussy: Syrinx (1913)
Debussy-t különleges kapcsolat fűzte a fuvolához. Ezt bizonyítja az Egy faun délutánjának csodálatos fuvolaszólója. 1913-ban írt Syrinx-e alig 3 perces zenemű. Ch. P. E. Bachot követően 150 évig nem komponált senki jelentős darabot szóló fuvolára. Néhány zenetörténész szerint Debussy ütemvonalak nélkül jegyezte le a darabot, majd később egy neves fuvolaművész, Marcel Moyse egészítette ki a kottát. A cím Szürinx nimfára utal, akit Pán isten üldözött a szerelmével, s aki menekülés közben egy folyóparton náddá változott. Pán letelepedett a partra, és kisvártatva megindító, halk zengést hallott, a nád között hullámzó szellő zúgását. A nádasból előtörő szép hangok adták az ötletet Pánnak a pánsíp készítéséhez. (A felvételen elhangzó másik mű Fauré: Fantázia.)
Felvétel: Mathilde Calderini, Festival Pablo Casals, Prades, 2012

George Enescu: Kamaraszimfónia tizenkét szólóhangszerre (op. 33, 1954)
A szólók után következzen egy duodecett. Enescu egy évvel a halála előtt, 1954-ben írta kamaraszimfóniáját. Ez volt az utolsó befejezett műve. Fuvola, oboa, angolkürt, klarinét, fagott, kürt, trombita, hegedű, mélyhegedű, cselló, nagybőgő és zongora szólal meg benne. Valójában egy négy tételen átívelő szonátát hallunk.
1. tétel. Molto moderato. Kettős expozíció, szintézise vezet a következő tételekhez.
2. tétel. Allegro molto moderato. Kombinált scherzo és téma variációkkal.
3. tétel. Adagio. Az előző tételben megjelenő témákat egyesíti egy hatalmas zenei vonulatban.
4. tétel. Allegro molto moderato. Első része folytatja a témák szintézisét, majd összegezi az első tétel zenei anyagát.
Felvétel: Sori együttes, vezényel: Jang-Hoon Cho, Szöuli Művészeti Centrum, 2013

Malcolm Arnold (1921-2006): Kürtfantázia (op. 88, 1966)
Az angol zeneszerző a komolyzenei műveken kívül színpadi és balettzenéket, két operát és egy musicalt is komponált. Több mint 100 film zenei anyagának összeállításában működött közre, köztük a Híd a Kwai folyón zenéjében, amelyért Oscar- és Grammy-díjat kapott.
Felvétel: Steve Park, Mormon Imaház, Salt Lake City

Ligeti György: Ramifications vonószenekarra (1969)
A kompozíció ötlete már 1967-ben felmerült, azonban csak 1968-1969-ben valósította meg a zeneszerző. A darab megrendelésre készült. Ligeti György ugyanis 1965-ben megnyerte a Kuszevickij-díjat, ami azt jelentette, hogy záros határidőn belül zenét kellett írni Szergej és Natalja Kuszevickij emlékére.(*) A Ramificationsban (~ Elágazások) már érződik az eltolódás a zenei masszával történő komponálástól a többdallamúság felé. A hangszereket két csoportba sorolhatjuk. A 3 hegedű, a mélyhegedű és a cselló dallamát a 4 hegedűből, mélyhegedűből és csellóból álló másik csoport egy negyed hanggal magasabban játssza, mint az első csoport. A mű fő ritmusát a gyorsan ismétlődő, kis motívumok alakítják ki. (Részletesebben lásd: https://youtu.be/RlBeVrXaA-c)
Felvétel: Norvég Kamarazenekar, vezényel Per Kristian Skalstad (2017)
(*) Szergej Kuszevickij (Koussevitzky) orosz-amerikai nagybőgőművész, negyed évszázadon át a Bostoni Szimfonikusok nagy sikerű, vezető karmestere volt. Többek között Leonard Bernstein tartozott a tanítványai közé. Kuszevickij második felesége, Natalja emlékére alapította a Kuszevickij Zenei Alapítványt. amely Britten, Bartók, Copland, Messiaen és sok más zeneszerző modern alkotásainak létrehozását támogatta.

Philip Glass (1937-): Metamorphosis Two, Flowing (1988)
Az első rész befejezéseként következzen ismét egy modern kompozíció a 20. század második felének egyik legnagyobb hatású amerikai zeneszerzőjétől. Az eredetileg zongorára készült művet az előadó, a koreai születésű, holland hárfaművész a zeneszerző jóváhagyásával írta át hárfára. A hárfa persze nem egyenértékű a zongorával, az átdolgozás azonban sokkal változatosabb hangzásvilágot, részletesebb kidolgozást nyújt, mint az eredeti zongoramű. Éppen ez nyerte el Glass tetszését. Az eredeti, öt darabból álló sorozatot egyébként Franz Kaffka ugyanilyen című novellája ihlette, és az elbeszélés színpadi változatához készült.
Felvétel: Lavinia Meijer, Hervormde Kerk, Kortenhoef, 2013
Ha valaki kedvet kapott az eredeti, zongorára írt mű meghallgatásához, akkor:
Philip Glass: Metamorphosis Two (zongora: Casey Gene Dierlam)
Egy különleges felvétel: https://youtu.be/xwan6RVe1S0
(lásd még: https://hu.wikipedia.org/wiki/Hang_(ütőhangszer),
https://hvg.hu/kultura/20170720_Lepukkant_gyarepuletben_keszul_a_magyar_handpan)

Szünet

Ismeretlen, XVI. századi spanyol szerző: Hegedűfantázia
Koncertünk második részét egy különleges felvétellel kezdjük. A videóban kiírt címet letakartam, hogy legyen módja a nézőknek találgatni. :) Ha ismerős a zene, az nem véletlen. Bach idejében még nem vették túl komolyan a szerzői jogot (utalunk itt például Händelre, aki bizonyíthatóan nagyon sok motívumot kölcsönzött más zeneszerzőktől). Érdekes, hogy Bach orgonaátiratának nem maradt fenn az eredeti kézirata. A művet Johannes Ringk, német zeneszerző jóvoltából ismerjük, aki először 1730-ban, 12 éves korában másolta le a darabot, a korabeli zeneszerzők sok más kompozíciója mellett.
Felvétel: Kovács Flóra (részlet Az utókor ítélete című sorozatból, MTV, 2009)

Telemann: A-dúr fantázia szóló oboára No. 1. (1732)
1. Vivace, 2. Adagio, 3. Allegro
A 12 műből álló sorozatot eredetileg fuvolára írta a szerző, de gyakran játsszák oboán. Telemann fantáziái egyedülállóak a barokk zeneirodalomban, mert olyan tételeket tartalmaznak (például fúgát), melyeket szinte lehetetlennek tűnik fuvolán lejátszani. A sorozat (majdnem) minden egész hangnak megfelelő dúr és moll hangnemet felölel (például D-dúr, d-moll, E-dúr, e-moll stb., bár van néhány kivétel). Maga a zeneszerző később átírta a fantáziákat hegedűre is.
Felvétel: Vivien Kong, 2018
A 12 fantázia fuvolára: https://youtu.be/uE9SjAqPGsc

Julius Klengel (1859-1933): Himnusz 12 csellóra (op. 57, 1922)
A német csellóművész zeneszerző főleg etűdjeiről és a hangszerre írt szóló műveiről híres. Több száz darabot komponált csellóra, köztük szonátákat, kvartetteket, versenyműveket. A csellókra írt duodecett először Nikisch Artúr, magyar karmester gyászszertartásán szólalt meg 1922-ben, Lipcsében.
Felvétel: Deutschen Stiftung Musikleben, Elbphilharmonie Hamburg, 2017

Wilhelm Berger (1861-1911): F-dúr szerenád 12 fúvósra (op. 102, 1910)
1. Moderato, 2. Scherzo, 3. Minuet Grazioso, 4. Romanze Adagio, 5. Finale Vivace
A termékeny német zeneszerző stílusa közel állt Brahmséhoz. Az F-dúr szerenád azonban, késői műveihez hasonlóan inkább Max Regert idézi. A dallamos első tételt kiemeli oboaszólója és kürtkvartettje. A második tételben vidám, élénk fuvola- és klarinétbetétek szólalnak meg. A menüettet inkább érzelmes motívumok jellemzik, a románcban viszont szomorú, melankolikus kürtszólót hallunk. Az utolsó tétel rondója nagyszerű hangulatot teremt, élénk fugatóval. A duodecettet 2 fuvola, 2 oboa, 2 klarinét, 4 kürt és 2 fagott alkotja. Az éles szemű nézők azonban felfedezhetnek egy kakukktojást is a zenekarban. A nagybőgő szólama egyáltalán nem szerepel a partitúrában. Talán a basszust erősíti ebben az előadásban. Sebaj, legalább 13 hangszert is hallunk egyszerre, ha már a bevezetőben ennyiről volt szó. :)
Felvétel: Musiker des Con Brio Orchesters, St. Barbara Kirche, 2017

Niccoló Paganini (1782-1840): D-dúr caprice, No. 20.
Hegedűvel kezdtük, hegedűvel is fejezzük be. Niccoló Paganini briliáns kompozíciói a mai napig a hegedűművészek állandó műsorszámait képezik. 24 capricciója a legnehezebben eljátszható, virtuóz hegedűdarabok közé tartozik. A 20-as sorszámú, D-dúr capricében a D-húr dudaszerű zümmögése képezi az A és E húron megszólaló lírai melódia hátterét. Majd egy gyors, 16 ütemes passzázs következik trillákkal és staccatóval. A művet a lírai dallam visszatérése zárja.
Felvétel: Angela Chan, Academy for Performing Arts Concert Hall, Hong Kong, 2015

Ráadás

House of Flying Fingers
Ráadásként következzék Yuja Wang egy másik felvétele, amely 2007-ben, 19 éves korában készült a gyakorlóteremben, a San Franciscoi Szimfonikusokkal bemutatott koncertje előtt. Mozart Török indulója egyébként nem önálló zongoradarab, valójában az A-dúr zongoraszonáta (K331) 3., rondó tétele. Carmen pedig a 2. felvonás elején adja elő a Cigánydalt Bizet operájában.
Felvétel: Yuja Wang, 2007

Paganini, az ördög hegedűse (német-olasz film, 2013, részlet)
Befejezésül nézzünk meg egy részletet Bernard Rose rendező 2013-as Paganini-filmjéből. Az itáliai hegedűvirtuóz 1831-ben utazott Londonba, de koncertkörútja baljós módon kezdődött. Rosszindulatú pletykák és irigy támadások késleltették a "mocskos francia" fellépéseit. A film jelenetében Paganini elkeseredve indul a szállodából egy éjszakai kiruccanásra, melynek során egy kiskocsmában köt ki. Impresszáriója kíséri, illetve valódi kilétét rejtve egy újságírónő, aki felismeri a művész tehetségét, és londoni tartózkodásának krónikása lesz.
Paganini: David Garrett

Összeállította: Juhász Tibor


www.zmgzeg.edu.hu
Látogatók 2020. jan. 1. óta
(Pageviews: a megnyitott oldalak száma)
Flag Counter