Geológia a történelemoktatásban
  A cím kissé abszurdnak tűnik, hiszen a humán történelemben vajmi kevés szerepet 
  játszanak a geológiai folyamatok, mégis úgy érzem a kérdésnek, van létjogosultsága. 
  Az emberi történelem a geológiai földtörténet folytatása, az emberi környezet-átalakítás 
  pedig indikálhat geológiai folyamatokat. Valahol az oligocén-miocén határán 
  kezdetét vette az a biológiai fejlődés ,melynek végállomása a Homo Sapiens. 
  Mennél primitívebbek voltak elődeink annál inkább rászorultak környezetük adottságaira. 
  A környezet változásai alkalmazkodásra késztették őseinket ezzel újabb ág fejlődését 
  indítva el.Hogyan befolyásolták a ligetes erdősségek, melegvízű források , folyóteraszok, 
  barlangok emberelődeink életmódját, milyen hatással voltak a kovakövek, tűzkövek., 
  obszidián , féldrágakövek az ősember iparára,hogyan védekezett a hideg, a jég 
  és a szelek pusztító hatása ellen, milyen ma már kihalt állatfajok képezték 
  táplálékát?Mindez az ősföldrajzi, geológiai környezet erős befolyását tükrözi.Milyen 
  földtani adottságok voltak hatással egy-egy erőd építésére? A klímaváltozásoknak, 
  felmelgedéseknek, szárazabb priódusoknak, a lehüléseknek, az un. "kis jégkorszakoknak" 
  milyen hatása volt az emberi tevékenységre?
  A geológiai környezet, földtani adottságok milyen hatással voltak egy-egy birodalom 
  felemelkedésére vagy ennek negatív hatásai pusztulására? A régi történelmi korok 
  mezőgazdasága, az agresszív gazdálkodás milyen hatással volt a talajpusztulásra, 
  a túlöntözés a szikesedésre, az erdőírtás a talajerózióra és hogyan hatott ez 
  vissza a civilizációkra? Mindennek bemutatása a történelemtanítás feladata. 
  Kimutatható eleinte milyen lényeges szerepet játszottak az ásványkincsek az 
  újkori gyarmatosításban, a huszadik századi történelem pedig megmutatta milyen 
  veszélyes folyamatokat indíthat el földtani környezet semmibevétele, gondoljunk 
  csak a Száhel-övezet terjeszkedésére, az esőerdők pusztulására, vagy a radioaktív 
  hulladékok elhelyezésének veszélyeire. Ideje, hogy az útkereső történelemtanítás 
  eszköztárában megfelelő helyet kapjon, az un. Geotörténelem is! Ízelítőül néhány 
  téma az első osztályos történelemkönyvből /Száray Miklós: Történelem I./, melynek 
  geológiai vonatkozása is lehet. 
 A témákhoz kapcsolódó földtani ismeretek 
  
  Az emberré válás és az őskőkor geológiai kormeghatározás, 
  8-13. o. rétegtan, paleontológia tűzkő, obszidián, kovakő, 
  glaciális, stadiális, interstadiális, 
  vörösokker, kvarcitok, interglaciális
  vashidroxid, dolomit, mészkő, barlang, mésztufa
  Az újkőkor 14-19. o. alluviális síkság, szikesedés kőbalták , gránit
  bazalt, homokkő Mezopotámia 20.-31.o.l lazúrit, nefrit, féldrágakövek, 
  drágakövek
  Egyiptom 31-37. o homokkő, gránit, fehérarany,
  Arany, rézérc 
  Asszíria 28-29. o. ólomásványok képződése, 
  Hegységképződés
  Görögország 52-101. o. földrengések, szeizmológia
  Szantorin katasztrófája tsunami, ezüstérc
  54. o. horzsakő, vulkáni bomba, lapilli
  Kaldera, ércek: réz, vas, arany ,
  Róma 102-159.o. drágakövek, bíborcsiga 
  Vezúv kitörése, Pompeji láva, vulkáni hamu, ezüst
  131. o.